Mobilna obsługa systemu ERP za pomocą terminali przenośnych

Zakłady mięsne Sokołów istnieją od 1991 roku i są jednym z największych przedstawicieli przemysłu mięsnego w Polsce. W 2000 roku firma połączyła się z drugą dużą spółką z tego sektora – Grupą Farm Food. Przeprowadzono wówczas głęboką restrukturyzację polegającą na wprowadzeniu specjalizacji produkcji w poszczególnych zakładach Grupy i konsekwentnym rozwijaniu własnego programu rozwoju hodowli trzody. W rezultacie Sokołów S.A. stał się jednym z prekursorów zmian dokonujących się w branży mięsnej, a jednocześnie wzrosło zapotrzebowanie na zaawansowaną infrastrukturę IT.

„Obecnie Grupa Sokołów składa się z siedmiu dużych, nowocześnie wyposażonych zakładów produkcyjnych: w Sokołowie Podlaskim, Czyżewie, Kole, Jarosławiu, Tarnowie, Dębicy oraz w Robakowie k/Poznania. Należą do niej również następujące spółki zależne: Agro-Sokołów Sp. z o.o. z trzema dużymi gospodarstwami rolno-hodowlanymi, Sokołów-Export Sp. z o.o. – obsługująca handel zagraniczny Grupy, Sokołów-Service Sp. z o.o. – zapewniająca obsługę techniczną oraz Sokołów-Logistyka Sp. z o.o. – odpowiadająca za sprawy transportu i logistyki” – mówi Paweł Ciuba z działu IT zakładu w Jarosławiu.

Systematyczny rozwój wymaga inwestycji w systemy IT

Grupa Sokołów posiada duży potencjał produkcyjny umożliwiający dzienną wytwórczość około 1200 ton wysokiej jakości wyrobów. Tak wysokie zdolności produkcyjne wymagają doskonałej organizacji wszystkich jej etapów: od przyjęcia surowca, poprzez jego obróbkę, aż do opuszczenia gotowego produktu z zakładu. By zapanować nad tak złożonymi procesami przy zachowaniu jak najwyższych standardów jakości, konieczne jest posiadanie zaawansowanej infrastruktury IT.

Kierownictwo oddziału Sokołowa S.A. w Jarosławiu postanowiło wykorzystać potencjał drzemiący w funkcjonującej już strukturze IT poprzez rozszerzenie i usprawnienie istniejącego systemu ERP (Enterprise Resource Planning). Jego zadaniem miało być zmniejszenie kosztów oraz udoskonalenie i zautomatyzowanie procesów produkcyjnych firmy. „Takie usprawnienie okazało się być konieczne z kilku względów. Jednym z istotniejszych były wytyczne naszych kontrahentów. Duże sieci handlowe wymagały wprowadzenia w procesy dystrybucji ujednoliconych zasad i procedur, które wcielić można za pomocą wyspecjalizowanych systemów IT” – stwierdził Paweł Ciuba. Kiedy oczekiwania zostały jasno określone, skupiono się na wyborze firmy, która podjęłaby się ich wykonania. Rozpatrywano kilka propozycji dostawców rozwiązań mobilnych wykorzystujących systemy automatycznej identyfikacji danych, ostatecznie decydując się na firmę IBCS Poland. „O naszym wyborze zadecydowało kilka elementów, najważniejsze to bogate doświadczenie IBCS Poland, świetne referencje, a także korzystna oferta finansowa” – dodaje Paweł Ciuba.

Złożoność wdrożenia nie utrudniała codziennej pracy zakładu

Analizując potrzeby i oczekiwania firmy Sokołów S.A., specjaliści z IBCS Poland opracowali koncepcję rozwiązania. Uznano, że najbardziej odpowiednie będzie oparcie systemu o terminale mobilne pracujące w sieci radiowej. Pozwoliłoby to na automatyzację procesów i identyfikację produktów w procesie produkcyjnym i magazynowym firmy. Dane pozyskane poprzez zastosowanie przenośnych radiowych terminali trafiają wówczas do bazy danych systemu ERP, dzięki czemu kierownictwo firmy ma możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym etapów zaawansowania produkcji, procesów oraz stanów magazynowych. W koncepcji tej terminale mobilne wykorzystywane są w obszarze magazynowym oraz produkcyjnym.

Pierwszym etapem prac były badania propagacji fal radiowych we wszystkich obszarach, które powinny być objęte siecią radiową. W rezultacie tych prac powstały raporty stanowiące dokumentację techniczną, będącą podstawą do budowy sieci. W kolejnym etapie, po uprzednim przygotowaniu magazynów (gdzie zostały wykonane instalacje kablowe) nastąpiła dostawa urządzeń, instalacja i konfiguracja sieci, a także szkolenie personelu. Konstruując sieć postanowiono użyć przełącznika radiowego firmy Motorola (model Wireless Switch 5100) wraz z przełącznikiem nadmiarowym, zabezpieczającym sieć i przejmującym kontrolę nad nią w razie awarii głównego urządzenia. Sieć zawiera ponadto 10 portów Access Port serii 300. „Mimo że wdrożenie było złożonym i skomplikowanym procesem, współpraca przebiegała bardzo dobrze. Specjaliści IBCS Poland pracowali na tyle nieinwazyjnie, że czynności wdrożeniowe nie kolidowały z codziennymi zadaniami pracowników magazynu. Pozwoliło to na zachowanie przez nas ciągłości produkcji” – twierdzi Paweł Ciuba z działu IT.

Mniej błędów, lepszy dostęp do danych

„Na efekty wdrożenia nie trzeba było długo czekać. Choć na stwierdzenie realnych oszczędności i zwiększenia zysków jest jeszcze za wcześnie, to zarówno szeregowi pracownicy jak i kierownictwo naszego zakładu odczuwają korzyści z funkcjonowania systemu.” – twierdzi Paweł Ciuba. Dzięki zastosowaniu urządzeń mobilnych – terminali pracujących w obszarze sieci radiowej udało się znacznie usprawnić pracę operatorów i magazynierów. Dane rejestrowane przez urządzenia mobilne są dostępne w czasie rzeczywistym dla kierownictwa działów. Pozwala to na szybsze podejmowanie decyzji i zwiększenie wydajności. „System znacznie ułatwił partiowanie oraz przebieg towaru w zakładzie. Pozwoliło to na zaoszczędzenie czasu i wyeliminowanie błędów” – dodaje. Zastosowany sprzęt, zgodnie z oczekiwaniami, rozwija możliwości stosowanego systemu ERP w firmie.

Od momentu oddania systemu do użytku działa on bezawaryjnie. Firma ma podpisaną umowę z IBCS Poland na serwis oraz konserwację urządzeń. W razie jakichkolwiek problemów lub pytań, zakład w Jarosławiu ma do dyspozycji całodobowy helpdesk firmy IBCS Poland. „Oczywiście służymy naszym Klientom 24 godzinną pomocą. W razie jakichkolwiek problemów związanych z wdrożonym przez nas systemem, bądź urządzeniami jesteśmy całodobowo do ich dyspozycji” – mówi Robert Chajdaś, Account Manager z IBCS Poland. „W przypadku wdrożenia w Jarosławiu taka pomoc nie była jak na razie konieczna – system działa bez zarzutu.” – dodaje Robert Chajdaś.

W przyszłości planowany jest dalszy rozwój systemu o nowe obszary, a co za tym idzie, również rozszerzenie sieci radiowej oraz ilości terminali. Kierownictwo jarosławskiego oddziału Sokołowa przewiduje, że prace te ponownie wykona zespół specjalistów z IBCS Poland. „Jesteśmy zadowoleni, że to właśnie IBCS Poland zrealizował dla nas wdrożenie. Spełnia ono nasze oczekiwania w stu procentach, a sama współpraca przebiegła w bardzo przyjaznej atmosferze” – podsumowuje Paweł Ciuba z zespołu IT oddziału Sokołowa S.A. w Jarosławiu.