Technologia w branży hotelarsko – gastronomicznej ewoluuje w szybkim tempie, od różnych rozwiązań specjalistycznych takich jak telewizja kablowa, monitoring wideo, przewodowy i bezprzewodowy szybki dostęp do Internetu oraz komunikacja po konwergentną sieć IP. Dzisiaj wiele – jeśli nie wszystkie – z tych usług i aplikacji jest dostarczanych za pośrednictwem konwergentnej infrastruktury IP sieci przewodowych i bezprzewodowych (WLAN). Taka konwergencja znacznie upraszcza zarządzanie oraz obniża koszty utrzymania.
Jednak prawdziwa siła sieci IP tkwi w możliwości integrowania różnych usług i funkcji poprzez aplikacje, w wyniku czego oferowane są nowe usługi, których wcześniej nawet sobie nie wyobrażano. Na przykład, znajomość momentu przybycia gościa, jego nazwiska oraz statusu w programie lojalnościowym, jak również powitanie i traktowanie go w sposób spersonalizowany zmienia odczucia gościa i zachęca go do powrotu. Pozwala to stworzyć atmosferę, w której gość ma poczucie, że jest traktowany w sposób indywidualny, dopasowany do jego konkretnych potrzeb i upodobań, co z kolei przekłada się na zwiększenie liczby kolejnych pobytów, większą lojalność wobec marki oraz większą ilość pieniędzy wydawanych podczas każdego pobytu.